مقایسه پیجینیشن و اسکرول بی نهایت

مقایسه پیجینیشن و اسکرول نامحدود

 

 

 

 

 

محتوای هر وب سایت منحصر به فرد است و پس از صرف زمان و تلاش زیاد برای تولید محتوا نوبت به ایجاد ساختار بهینه و استاندارد می‌رسد تا به تجربه دلچسب کاربر از بازدید سایت منجر شود. در واقع شما باید محتوای وب سایت خود را به گونه‌ای سازماندهی کرده و نمایش دهید که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

وب سایت‌های مدرن را اساساً می‌توان به دو دسته سازماندهی کرد. این دو دسته عبارتند از:

  • سایت‌های صفحه بندی شده: این سایت‌ها محتوا را به صفحات مختلف تقسیم می‌کنند. مثل گوگل
  • سایت‌های اسکرول بی‌نهایت: تمام محتوای وب‌سایت‌ را در یک صفحه قرار می‌دهند که با اسکرول می‌توان به تمامی محتواها دسترسی پیدا کرد.

هر دوی این نوع سازماندهی محتوا، نقاط مثبت و منفی خود را دارند. بسته به محتوای وب سایت و تعداد صفحات پیمایش، شرکت‌های طراحی UI UX می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام روش برای یک پروژه بهترین گزینه است. در ادامه این نوشتار می‌خواهیم در مورد هر یک از این سازماندهی‌ها و نقاط مثبت و منفی آن‌ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم:

صفحه بندی یا پیجینیشن چیست؟

صفحه بندی روشی است که در آن محتوای سایت به صفحات مختلف تقسیم می‌شود. کاربران می‌توانند با کلیک بر روی لینک‌ها بین این صفحات حرکت کنند. این پیوندها اغلب به شکل اعدادی هستند که در پایین صفحه قرار دارند. محتوای صفحه‌بندی شده اغلب با یک موضوع یا هدف مشترک مرتبط است.

صفحه بندی به طور گسترده در بسیاری از مشاغل آنلاین مثل وب سایت‌های فروشگاهی و وب سایت‌های اطلاعاتی مانند وبلاگ‌ها استفاده می‌شود. 

اسکرول بی نهایت چیست؟

در این نوع UX سازماندهی محتوا، زمانی که کاربر به انتهای صفحه می‌رسد، محتوای جدید بارگذاری می‌شود. این تجربه یک جریان بی پایان اطلاعات را در یک صفحه ایجاد می‌کند. وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام و وب‌سایت‌های عکاسی با تصاویر سنگین مانند Unsplash از این نوع سازماندهی محتوا استفاده می‌کنند.

در یک صفحه اسکرول بی نهایت، نیازی به کلیک کردن نیست، زیرا صفحه وب به صورت پویا با محتوای جدید پر می‌شود و کاربران می‌تواند برای مشاهده نتایج بیشتر اسکرول کردن را ادامه دهند. 

در حالی که هر دو سازمان محتوا مفید و گسترده هستند، اما نمی‌توان مدعی شود که یکی بر دیگری ارجح است. وب‌سایت‌هایی وجود دارند که صفحه‌بندی برای آن‌ها بهترین نتیجه را دارد و در مقابل وب‌سایت‌هایی نیز وجود دارند که پیمایش بی‌نهایت ایده بهتری برای آنهاست.

pagination

صفحه بندی در مقابل اسکرول بی نهایت

طراحان وب سایت باید بسته به هدف وب سایت شما، نوع محتوا و تجربه کاربری مورد نظر، بین استفاده از صفحه بندی یا وب سایت اسکرول بی نهایت انتخاب کنند. صفحه بندی در وب سایت‌هایی که کاربران به دنبال محتوای خاصی هستند بهتر عمل می‌کند. در حالی که اسکرول بی نهایت برای وب سایت‌هایی مناسب‌تر است که می‌خواهند کاربران محتوای موجود را کشف و کاوش کنند. اسکرول بی نهایت برای دستگاه‌های تلفن همراه نیز بسیار موثرتر است. با تمام این تفاسیر صفحه بندی و اسکرول بی نهایت نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارد.

صفحه بندی به طور گسترده در وب سایت‌های فروشگاهی استفاده می‌شود، زیرا جستجو و فهرست نویسی بهتر محصول را امکان‌پذیر می‌کند. اکثر کاربرانی که از این وب سایت‌ها بازدید می‌کنند به دنبال نوع خاصی از محصول هستند و فقط می‌خواهند صفحاتی را مشاهده کنند که با آنچه به دنبال آن هستند مرتبط باشد.

از طرف دیگر، کاربران رسانه‌های اجتماعی دلیل خاصی برای بازدید از وب سایت ندارند. آنها فقط به دنبال این هستند که با مرور محتوای منحصر به فرد سرگرم یا مطلع شوند. به همین دلیل است که اکثر سایت‌های خبری دارای اسکرول بی نهایت هستند.

هم صفحه‌بندی ux و هم پیمایش بی‌نهایت ux اهداف متفاوتی دارند و بر تجربه کاربری یک وب‌سایت تأثیر می‌گذارند. به نظر شما چگونه جنبه‌های مختلف یک وب سایت تحت تأثیر اسکرول و صفحه بندی بی نهایت است؟

چه زمانی از صفحه بندی و چه زمانی از پیمایش بی نهایت استفاده کنیم؟

پس از سنجش مزایا و معایب صفحه‌بندی و پیمایش بی‌نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که هیچ‌یک از طرح‌ها بر دیگری برتری ندارند. در عوض، هر دو نقاط ضعف و قوت خود را دارند و زمانی که در وب سایت مناسب برای مخاطبان مناسب استفاده می‌شوند، UX را بهبود می‌بخشند.

صفحه بندی باعث می شود که کاربران با کلیک یک دکمه به جلو و عقب حرکت کنند. این نوع نمایش داده نیاز به بارگیری همه محتوا را به یکباره از بین می‎برد. 

به همین دلیل است که اگر محتوای متنوع و زیادی داشته باشید که می‎توان آن‌ها را به صفحات جداگانه تقسیم کرد، صفحه بندی بهترین انتخاب است، مانند مقالاتی در یک وبلاگ یا لیست محصولات در یک سایت فروشگاهی. صفحه‌بندی همچنین برای بخش‌هایی از وب‌سایت مناسب است که کاربران باید فرآیندهای چند مرحله‌ای را برای انجام یک کار دنبال کنند.

برعکس، Infinite Scroll تمام محتوای شما را در یک طرح بندی پویا مرتب می‎کند. با رسیدن کاربران به انتهای صفحه، محتوای جدید را بارگذاری می‌شود و حس جریان بی پایانی از محتوا را به شما القا می‌کند. بنابراین، اگر محتوای شما به صفحات متمایز مانند گالری تصاویر، فیدهای اجتماعی و غیره نیاز ندارد، اسکرول بی نهایت انتخاب بهتری برای طراحی است.

یادداشت پایانی

هر دوی این رویکردهای UX برای وب سایت‌های مختلف متفاوت عمل می‌کنند. بر اساس محتوای خود، بهترین روش را باید انتخاب کنید. هر دوی این روش‌ها را آزمایش کنید تا بینش‌های مبتنی بر داده را به دست آورید.

مقایسه پیجینیشن و اسکرول بی نهایت

سوالات متداول

1. آیا اسکرول بی نهایت بهتر از صفحه بندی است؟

این انتخاب بستگی به زمینه و اهداف خاص تجربه کاربر دارد. پیمایش بی‌نهایت می‌تواند تجربه مرور مداوم و یکپارچه‌تری را ارائه دهد، اما صفحه‌بندی می‌تواند پیمایش و یافتن محتوای خاص را برای کاربران آسان‌تر کند. با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر دو، انتخاب بهینه به نیازهای کاربر و مورد استفاده بستگی دارد.

2. تفاوت صفحه بندی و جدول داده‌های اسکرول بی نهایت چیست؟

صفحه‌بندی محتوا را به صفحاتی با تعداد ثابتی از آیتم‌ها در هر صفحه تقسیم می‌کند، در حالی که اسکرول بی‌نهایت محتوای جدید را در حالی که کاربر به پایین اسکرول می‌کند بدون جداسازی واضح صفحه بارگذاری می‌کند. به عبارت دیگر صفحه بندی مناسب برای داده‌های محدود در جداول و اسکرول بی نهایت برای پیمایش بی پایان.

3. آیا صفحه بندی برای UX خوب است؟

صفحه بندی می‌تواند UX را با کمک به یافتن محتوای خاص و پیمایش در داده‌های بزرگ بهبود بخشد. اما، اگر تعداد کلیک‌ها زیاد باشد یا بارگذاری صفحه آهسته باشد، می‌تواند نتیجه معکوس دهد.

4. تفاوت اسکرول و پیجینگ چیست؟

پیمایش به حرکت دادن محتوا به بالا یا پایین در یک نمای واحد اشاره دارد، مانند پیمایش در یک صفحه وب یا فید رسانه‌های اجتماعی. صفحه‌بندی محتوا را به صفحاتی با تعداد ثابتی از آیتم‌ها در هر صفحه جدا می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از شماره‌های صفحه یا فلش‌ها در میان آنها حرکت کنند.

اخبار و مقالات

پارک دامنه

پارک دامنه چیست؟

زمانی که برای خرید هاست اقدام می‌کنید یکی از خدماتی ...

زیردامنه

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که شرکت‌های ارائه ...

بهترین cdn

معرفی cdn ایرانی و خارجی

عملکرد و امنیت وب سایت دو جنبه اصلی توسعه وب ...

ادان دامین

ادان دامین چیست؟

با ادان دامین (Addon Domain) می‌توانید بدون نیاز به خرید ...

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است