زیردامنه

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که شرکت‌های ارائه دهنده هاست و دامنه در اختیار کاربران قرار می‌دهند. احتمالا در زمان ساخت سایت با عباراتی مانند ساب دامین یا زیر دامنه مواجه شده باشید اما ندانید چه کاربردی دارند و در کجا استفاده می‌شوند . در ادامه این نوشتار اطلاعات کاربردی و مهمی را در مورد ساب دامین  در اختیارتان قرار خواهیم داد:

ساب دامین چیست؟

برای راه‌اندازی یک سایت نیاز به نام یا آدرسی دارید که کاربران بتوانند از طریق آن سایت شما را شناسایی کنند. برای ایجاد سایت باید ثبت دامنه انجام دهید. دامنه یا دامین همان نام سایت است که باید با در نظر گرفتن برخی فاکتورها مثل جذابیت و قابلیت به خاطر سپرده شدن را داشته باشد. 

ساب دامین در واقع حکم خواهر و برادر سایت اصلی را دارند و از زیرمجموعه‌های سایت اصلی تلقی می‌شوند که با یک نقطه از دامنه اصلی متمایز خواهندشد. ساب دامین به علت اینکه بخشی از سایت اصلی به شمار می‌آید به آن زیر دامنه نیز می‌گویند. ساب دامنه‌ها را برای ایجاد بخش‌های مختلف و یا به عبارتی ساماندهی کردن دامنه اصلی به کار می‌گیرند. برای مثال اگر سایت شما دامنه‌ای به نام sitezoom.com داشته باشد blog.sitezoom.com  می‌تواند یک ساب دامین برای دامنه اصلی باشد.

گفتنی است که زیر دامنه‌ها به عنوان بخش جداگانه‌ای از سایت اصلی شناخته می‌شوند که این امکان را می‌دهند تا توسعه دهندگان سایت بتوانند بخشی از سایت را بدون تغییر ماهیت سایت اصلی توسعه دهند.

گرچه نام دامنه اصلی را در ابتدای شروع کسب و کار آنلاین باید انتخاب کنید، اما ساب دامین را می‌توانید هر زمانی ایجاد کنید. برای مثال می‌توانید بخش بلاگ سایت را با ایجاد ساب دامین مجزا کنید، همچنین بخش فروشگاه یا معرفی یک برند در سایت را به شکل مجزا با ایجاد ساب دامین توسعه دهید. 

مزایای ساب دامین

اولین و مهمترین مزیتی که ایجاد ساب دامین برای دارندگان سایت ایجاد می‌کند امکان ساماندهی سایت تقویت برند و البته بهبود رتبه سئو است. در ادامه به برخی از مزیت‌های ایجاد ساب دامین اشاره خواهیم کرد:

ساماندهی کردن محتوای سایت

با ایجاد ساب دامین برای بخش‌های مختلف سایت مانند فروشگاه، بلاگ، راه‌های ارتباطی و … کاربران می‌توانند به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. بخش‌بندی کردن دامین اصلی به ساب دامین‌های مختلف باعث تجربه کاربری بهتر خواهد شد. 

بهبود رتبه بندی در گوگل و رشد سئو 

بخش‌بندی سایت با ساب دامین‌ها موجب می‌شود کاربران اطلاعاتی که نیاز دارند به راحتی در سایت پیدا کنند، این امر باعث می‌شود تجربه کاربری بهبود پیدا کرده و متعاقبا روی سئو سایت تاثیرگذار باشد.

بهبود امنیت سایت

ایجاد بخش در وبسایت می‌تواند مانع از هک تمامی سایت شود؛ در واقع ساب دامین‌ها می‌توانند امنیت سایت را بهبود بخشند. برای مثال زمانی که یک هکر بخواهد به یک سایت نفوذ کند اگر سایت دارای ساب دامین باشد هکر می‌تواند تنها در یک ساب دامین نفوذ کند  و امکان دسترسی به دیگر بخش‌های  سایت را نخواهد داشت.

توسعه برندسازی 

یکی دیگر از مزیت‌های ایجاد ساب دامین توسعه برندسازی است. اگر شما یک برند را برای سایت اصلی خود در نظر گفته باشید و بخواهید برند دیگری را به آن اضافه کنید می‌توانید با ایجاد یک ساب دامین و بدون نیاز به طراحی سایت دیگر برند جدید خود را معرفی کنید یا محصولی جدید را برای فروش قرار دهید.

 

زیردامنه

آموزش ایجاد ساب دامین

ساخت ساب دامین در سی پنل و دایرکت ادمین تقریبا مشابه یکدیگر است؛ در گام اول  برای ایجاد ساب دامین در هر دو پنل  کافیست به بخش Subdomain مراجعه کنید و نام ساب دامین خود را وارد کنید:

ساخت ساب دامین در سی پنل:

  • وارد سی پنل قسمت داشبورد شوید.
  • سپس وارد بخش Domains بروید و گزینه Subdomains را انتخاب کنید. 
  • در قسمت Subdomain نام ساب دامین خود را وارد کنید.
  • در نهایت روی گزینه  Create کلیک کرده تا ساب دامین مورد نظر ساخته شود.

ساخت ساب دامین در دایرکت ادمین 

  • به دایرکت ادمین وارد شوید  مسیر Account Manager > Subdomain Management را طی کنید. 
  • سپس Add Subdomain را انتخاب کنید و پس از باز شدن پنجره نام ساب دامین مورد نظر خود را وارد و ذخیره کنید.

برای هر دامنه چند ساب دامنه می‌شود ساخت؟

میان تعداد مجاز ساخت ساب دامین و انتخاب ارائه دهنده میزبانی وب سایت رابطه مستقیمی وجود دارد؛ در واقع محدودیت استفاده از ساب دامین را پنل میزبانی شما تعیین می‌کند، بنابراین در این خصوص باید با ارائه دهندگان خدمات هاستینگ خود تماس بگیرید. 

تاثیر ساب دامنه بر سئو

سوالی که بیشتر در مورد ایجاد ساب دامین پرسیده می‌شود تاثیر آن بر سئو سایت است. باید اشاره کرد که ساب دامین نمی‌توانید تاثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی سئو داشته باشد؛ به عبارت دیگر نه می‌تواند موجب کاهش رتبه‌ سئو و نه بهبود آن شود. اما موردی که می‌تواند به شکل مستقیم بر سئو تاثیر گذار تجربه کاربری بهتر است. در واقع کاربرانی که به سایت دارای ساب دامین مراجعه می‌کنند به دلیل ساماندهی سایت به راحتی می‌توانند به بخش‌های مورد نیاز خود منتقل شوند. از این بو ماندگاری در سایت و استفاده از بخش‌های متفاوت سایت می‌تواند باعث توجه گوگل به رفتار کاربر شود . در این مورد نمره خوبی به سایت ارائه کننده خدمات تعلق گیرد. 

علاوه بر این ساب دامین‌ها بدون اینکه بر ماهیت اصلی سایت تاثیرگذار باشند این امکان را می‌دهند تا دارندگان سایت روی کلمات کلیدی متنوعی تمرکز کنند. 

 

زیر دامنه

یادداشت پایانی

ساب دامین به شما کمک می‌کند بدون نیاز به خرید دامنه مجزا روی همان دامنه اصلی بخش‌‌های  متفاوتی را برای توسعه کسب و کار خود ایجاد کنید. در مورد نحوه فعال‌سازی ساب دامین اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم که همانطور اشاره شد اضافه کردن این قابلیت مشکل نخواهد، اما باید قبل از اضافه کردن ساب دامین ابتدا با سرویس دهنده خود صحبت کنید تا محدودیت‌های استفاده از ساب دامین برای شما مشخص شود. 

اخبار و مقالات

پارک دامنه

پارک دامنه چیست؟

زمانی که برای خرید هاست اقدام می‌کنید یکی از خدماتی ...

زیردامنه

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که شرکت‌های ارائه ...

بهترین cdn

معرفی cdn ایرانی و خارجی

عملکرد و امنیت وب سایت دو جنبه اصلی توسعه وب ...

ادان دامین

ادان دامین چیست؟

با ادان دامین (Addon Domain) می‌توانید بدون نیاز به خرید ...

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است