عملکرد و امنیت وب سایت دو جنبه اصلی توسعه وب سایتهای مدرن است که تا حد زیادی بر تجربه کاربر و رتبهبندی SEO تأثیر میگذارد. ارائه محتوا به کاربران در سراسر جهان و اطمینان از اینکه هیچ بازدیدکنندهای بدون توجه به موقعیت مکانی با تاخیر مواجه نمیشود، میتواند بسیار چالشبرانگیز باشد، همین امر باعث به وجود آمدن CDNها (شبکه توزیع محتوا) شد. یکی از چالشهای مهم در استفاده از CDNها نحوه انتخاب و فاکتورهایی است که باید در حین خرید آنها در نظر داشت. در این نوشتار تلاش کردیم به المانها مهم در انتخاب CDNها اشاره کنیم و چندین CDN خارجی و داخلی پرطردار را معرفی کنیم:
چگونه یک CDN را انتخاب کنیم؟
برای انتخاب CDN باید به چند فاکتور مهم توجه کنید که عبارتند از:
شناخت وب سایت، کاربران و اولویتها
قبل از اینکه CDN مورد نظر خود را انتخاب کنید، باید وب سایت، کاربران و اولویتهای خود را بشناسید. شما میتوانید برای به دست آوردن این شناخت، تحقیق و تحلیل عمیقی انجام دهید، با این حال اکثر استارتاپها نیازی به صرف زمان زیادی برای بررسی جزئیات ندارند. شما میتوانید روی چند حوزه کلیدی تمرکز کنید تا به سرعت تعیین کنید کدام CDN برای کسبوکار شما مناسبتر است. اولین گام این است که خدمت و کالای خود را بشناسید و بدانید که مخاطبان شما از کجای دنیا میتوانند به خدمات شما دسترسی داشته باشند. این شناخت به شما این امکان را میدهد که تصمیم بگیرید از CDN استفاده کنید یا نه. برای مثال اگر وبسایت شما یک وبسایت فروشگاهی با تعداد زیادی محصول است استفاده از منطقی به نظر میرسد.
انواع منابع موجود در صفحه وب
یک وبسایت میتواند از محتوای ثابت مانند تصاویر، فایلهای css و فایلهای js تشکیل شده باشد، یا میتواند ترکیبی از محتوای استاتیک و پویا باشد. درک اینکه وب سایت شما از چه چیزی تشکیل شده است برای بهبود عملکرد کلی آن بسیار مهم است، زیرا برخی از CDNها برای بهینه سازی ارائه محتوای عمدتا ثابت خوب هستند، در حالی که برخی دیگر برای محتوای ثابت و پویا مناسب هستند.
شما به راحتی میتوانید عملکرد یک وب سایت استاتیک را با ذخیره کردن محتوای ثابت و ارائه آن به کاربران خارج از حافظه پنهان، بهبود بخشید. با این حال، اگر بخش بزرگی از سایت شما پویا باشد، معادله کاملاً تغییر میکند و به چیزی بیش از ذخیره سازی ساده نیاز دارد (زیرا نمی توانید محتوای پویا را کش کنید). اگر سایت مورد استفاده شما پویا است، باید مطمئن شوید که CDN انتخابی شما از آن مورد پشتیبانی میکند یا ویژگیهای لازم برای افزایش عملکرد سایت شما را دارد.
دانستن اینکه چه مقدار از وب سایت شما محتوای پویا یا استاتیک است میتواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چه ویژگی از CDN را بیشتر نیاز دارید. با این شناخت میتوانید CDNهای موجود را بررسی و مقایسه کنید تا ببینید که کدام CDN با ویژگیهایی که دارد برای وبسایت شما مناسب است.
موقعیت جغرافیایی کاربران
دانستن اینکه کاربران شما از نظر جغرافیایی در کجا قرار دارند میتواند به شما در شناخت توزیع ترافیک ورودی به وب سایت کمک کند. اطمینان حاصل کنید که CDN انتخابی شما در کشورهایی حضور دارد که اکثر (اگر نه همه) کاربران شما در آنجا قرار دارند. به عنوان مثال، اگر درصد بالایی از کاربران از وبسایت شما از هند سایت شما را بازدید میکنند، مطمئن شوید که CDN انتخابی شما در هند یا یک منطقه نزدیک است.
نکته کلیدی دیگری که باید در نظر گرفت رشد کسب و کار شما است. اگر انتظار دارید که ترافیک جهانی شما در آینده افزایش یابد، باید یک CDN جهانی را انتخاب کنید.
هزینه در مقابل عملکرد
درک اینکه چگونه چند میلی ثانیه تأخیر ممکن است بر تجربه کاربر شما تأثیر بگذارد بسیار مهم است. اگر یک وبسایت یا برنامه کاربردی دارید که در آن چند صد میلیثانیه تأثیر زیادی بر کسبوکار شما میگذارد، میتوان شبکه توزیع محتوایی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد. با این حال، اگر وبسایت یا برنامه شما برای کاربران کمی طراحی شده است و این چند صد میلیثانیه برای کاربران شما بیاهمیت باشد، در این صورت، میتوانید CDN را انتخاب کنید که هزینه کمتری داشته باشد و عملکرد تقریباً خوبی در برابر CDN با بهترین عملکرد داشته باشد. از این رو، اولویت بندی هزینه و عملکرد قبل از انتخاب CDN بسیار مهم است.
عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بر تصمیم شما تأثیر بگذارد. برای مثال، ممکن است بخواهید خودتان محتوای خود را تهیه و مدیریت کنید. بعد از اینکه اولویتهای اصلی کسب و کار خود را مشخص کردید، آماده انتخاب دو یا سه CDN برای آزمایش و ارزیابی خواهید بود.
روشهای تست زنی CDN
هنگامی که تعدادی از CDNهای برتر را که با نیازها و اولویتهای شما مطابقت دارند شناسایی کردید، گام بعدی آزمایش CDNها و ارزیابی عملکرد آنها است. راههای مختلفی وجود دارد که میتوانید وبسایت یا برنامه خود را کنترل کنید و عملکرد آن را از طریق CDN آزمایش کنید. با این حال، همه آزمایشها تجربه واقعی کاربر را نشان نمیدهند، بنابراین مهم است که بدانیم این تستها چگونه عملکرد را نظارت میکنند.
یکی از رایجترین روشهای نظارت بر عملکرد، آزمایش مصنوعی است که معمولاً توسط شرکتهای تست شخص ثالث استفاده میشود. در این آزمایشها، ترافیک مصنوعی در فواصل زمانی مشخص از عوامل آزمایش خارجی که در سراسر اینترنت قرار دارند برای شبیهسازی اقدامات واقعی به وبسایت (یا برنامه) شما ارسال میشود. این تستهای مصنوعی برای انجام مجموعهای از اقدامات برای تقلید از رفتار یک کاربر واقعی، مانند مراحلی که کاربر ممکن است برای جستجوی یک محصول، مشاهده محصول و خرید محصول انجام دهد، برنامهریزی شدهاند. این تستها اطلاعاتی مانند زمان پاسخ، در دسترس بودن، نرخ خطا و موارد دیگر را جمعآوری میکنند و برای شناسایی مشکلات وبسایت، نظارت بر در دسترس بودن وبسایت و تشخیص روند عملکرد در طول زمان مفید هستند.
بسیاری از استارتآپها قبل از ورود به تولید از چنین آزمایشهایی استفاده میکنند و همچنین از دادهها برای بهروزرسانی برنامههای خود پس از تولید بهره میگیرند. با این حال، به خاطر داشته باشید که این عوامل آزمایشی نشان دهنده کاربران واقعی و رفتار واقعی آنها نیستند.
بهترین سی دی ان داخلی و خارجی
در ادامه به محبوبترین و بهترین سی دی ان داخلی و خارجی اشاره خواهیم کرد که کمک میکند با انتخاب آگاهانهتر تجربه کاربری بهتری را به کاربران خود ارائه دهید:
Cloudflare
Cloudflare از بهترین سی دی ان خارجی موجود است که اغلب کسب و کارها حتی وبسایت های کوچک نیز از آن بهره میبرند. این CDN دارای یک طرح رایگان و بدون محدودیت پهنای باند دارد که باعث شده یکی از بهترین ارائه دهندگان CDN رایگان در فضای وردپرس باشد. از ویژگیهای این شبکه توزیع محتوا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بیش از 180 مرکز داده در سراسر جهان
- کش کردن خودکار منابع وبسایت
- امکان مدیریت از طریق کنترل پنل
- استفاده آسان و رایگان
- مخفی بودن IP برای جلوگیری از حملات هکری
- اجازه دسترسی به کاربران واقعی برای بهبود ذخیره منابع و بهبود سرعت وبسایت
- جلوگیری کننده از حملات Dos و DDoS
- ارائه دهنده فایل های کش شده حتی در زمان کند شدن سایت
- ارائه SSL رایگان
Cloudflare یک سرویس تحویل محتوای بسیار محبوب آمریکایی است که سهولت استفاده برای تازهکاران را با ویژگیها و عملکردهای سطح متخصص ترکیب میکند. جای تعجب نیست که Cloudflare از حدود 20درصد از تمام وب سایت ها، از جمله شرکتهای بزرگ مانند Broadcom، L’Oreal، DHL و Shopify محافظت میکند.
KeyCDN
KeyCDN از بهترین سی دی ان خارجی موجود است. شما میتوانید با استفاده از CDN Enabler میتوانید این CDN را در سایت وردپرس ادغام کنید. از ویژگیهای مهم KeyCDN میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- فشرده سازی Gzip
- گزارش های مرتب و پرسرعت
- ارائه دهنده گزینه های پاکسازی فوری
- برخورداری از احراز هویت دو مرحله ای
- حفاظت کننده از حملات DDoS
StackPath
StackPath دارای چندین مرکز داده در سراسر جهان است از این رو در سرعت بارگذاری وب سایت بسیار خوب عمل میکند. از نقاط قوت این CDN میتوان به ارائه گواهی EdgeSSL خصوصی به صورت رایگان اشاره کرد. ا زویژگی های این CDN میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نداشتن محدودیت استفاده در سایتهای مختلف
- ارائه 1 ترابایت پهنای باند در پلن اولیه
- برخورداری از سرورهای متعدد در سراسر جهان
- ارائه دهنده خدمات امنیتی اضافی
ابر آروان
از مشهورترین شبکه توزیع محتوای داخلی میتوان ابر آروان اشاره کرد. این CDN دارای یک نسخه رایگان است که این امکان را فراهم میکند تا کاربران قبل از خرید بتوانند کیفیت خدمات را بررسی و ارزیابی کنند.
ابر آروان یکی از CDNهای خوب برای بهینه کردن عملکرد سایت برای کاربران داخلی است. از ویژگیهای این CDN میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دارای نسخه رایگان
- دارای سرور در شهرهای مختلف کشور
- دارای سرور در کشورهای مختلف
- گواهینامه SSL رایگان
- محافظت در برابر حملات DDoS
Sucuri
اگر به دنبال ایجاد امنیت بالا در سایت خود هستید Sucuri میتواند یک گزینه ایدهآل باشد. این CDN میتواند سایت شما را در برابر هکرها، حملات DDoS و بدافزار محافظت کند. همچنین شما میتوانید علاوه بر ویژگی های امنیتی این CDN از خدمات دیگر آن نیز بهرهمتد شوید که عبارتند از:
- پهنای باند نامحدود در هر پلن
- آپتایم بالا و قابل اعتماد
- دارای تیم پشتیبانی آنها 24/7
KeyCDN
KeyCDN نیز در این رتبه بندی جایگاه خوبی را کسب کرده است. کاربران میتوانند با استفاده از افزونه CDN Enabler از این CDN در سایت وردپرس خود استفاده کنند. برخی از ویژگیهای مهم KeyCDN عبارتند از:
- فشرده سازی Gzip
- گزارش های مرتب و پر سرعت
- ارائه دهنده گزینههای پاکسازی فوری
- امکان احراز هویت دو مرحلهای
- حفاظت در برابر DDoS
- دارای 34 مرکز داده
- امکان راه اندازی آسان در سایت وردپرسی
- پشتیبانی مشتری 24/7 بدون پرداخت هزینه اضافی
- دارای پلن پرداخت به اندازه میزان مصرف
Rackspace
در صورتی که بخواهید از یک ارائه دهنده اختصاصی و مدیریت شده استفاده کنید، Rackspace میتواند یک گزینه مناسب باشد. شما همچنین میتوانید از خدمات CDN این شرکت نیز بهرهمند شوید. Rackspace به دلیل اینکه دارای یک زیر ساخت ابری قدرتمند است میتواند در ایجاد سرعت بالا در سایتهای وردپرسی ادعا داشته باشد.
- از ویژگی های این CDN میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دارای بیش از 200 مرکز داده در سراسر جهان
- دارای زیرساخت ابری قدرتمند
- دارای پلن پرداخت به اندازه میزان مصرف
Google Cloud CDN
در صورتی که به دنبال یک CDN ارزان باشید، Google Cloud CDN به عنوان یک شبکه توزیع محتوا میتوان مناسب نیاز شما باشد. از ویژگیهای مهم این CDN میتوان به موراد زیر اشاره کرد:
- یک سرویس تحویل محتوا کم هزینه
- دارای 90 مرکز داده در سراسر جهان
- دارای گواهی SSL رایگان
- امکان ادغام با Google Cloud Platform
- ارائه دهنده 300 دلار اعتبار آزمایشی رایگان
CacheFly
از قدیمیترین CDNهای موجود میتوان به CacheFly اشاره کرد دارندگان این شبکه توزیع محتوا میتوانند برای پخش ویدئو و پخش پادکست از آن استفاده کنند. از ویژگیهای این CDN میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دارای یک رابط کاربری آسان است و به راحتی میتوانید همه چیز را مدیریت کنید.
- محافظت در برابر DDoS و بدافزارها
- دارای تیم پشتیبانی عالی
Microsoft Azure CDN
برای افرادی که قصد همکاری با مایکروسافت را دارند Microsoft Azure CDN یک CDN گزینه مناسب است. از ویژگیهای مهم این CDN میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- یک منبع بزرگ و قدیمی از ابزارهای ابری ادغام شده جهت ساخت و مدیریت برنامههای کاربردی
- دارای دامنه بالایی از پوششدهی خدمات
- سرعت انتقال داده بالا
- دارای تجزیه و تحلیل پیشرفته
- دارای مقیاس پذیری
- دارای امنیت بالا
- دارای قابلیت بازیابی
- استفاده از هوش مصنوعی
یادداشت پایانی
در این نوشتار تلاش کردیم تا شما را با برترین و محبوبترین شبکههای توزیع محتوا آشنا کنیم. دقت داشته باشید پیش از خرید و استفاده از خدمات هز یک از این CDNها ابتدا تحقیقات لازم را در جهت آگاهی از پشتیبانی آنها انجام دهید. بهتر است قبل از خرید بهترین سی دی ان داخلی یا خارجی ابتدا به شناخت خوبی از سایت، اهداف اولیتهای خود دست یابید.