infinite scroll

infinite scroll (اسکرول بی نهایت) چیست؟

 

 

 

اسکرول نامحدود چیست؟

اگر برای شما هم پیش آمده که در صفحه اکسپلور اینستاگرام غرق شوید و قرار یک ربعه سر زدن به این برنامه تبدیل شود به ساعت‌ها خیره شدن به صفحه گوشی، باید به شما بگوییم که درگیر قابلیت infinite scroll یا اسکرول بی نهایت شده‌اید. پدیده‌ای که احتمالا شما آن را نمی‌شناسید، اما او به خوبی رفتار کاربر را می‌شناسد.

اسکرول بی نهایت یک تکنیک طراحی وب و اپلیکیشن است که در آن محتواها به طور خودکار و پیوسته در پایین صفحه با پیمایش کاربر بارگذاری می‌شوند و نیازی به کلیک کردن برای رفتن به صفحه بعدی را از بین می‌برد. زمانی که شما با حرکت انگشت و کشیدن صفحه به سمت بالا به اطلاعات بیشتری از عکس و فیلم و متن دسترسی پیدا می‌کنید، بدون اینکه بخواهید روی شماره صفحه کلیک کنید و به صفحات بعدی بروید، در واقع از قابلیت infinite scroll استفاده می‌کنید. در این نوشتار قصد داریم تمامی نکات پیرامون اسکرول بی نهایت از مزایا و معایب و تاثیر آن بر سئو گرفته تا نحوه فعال‌سازی آن در اختیار شما قرار دهیم:

تاریخچه‌ای کوتاه از infinite scroll

الگوی طراحی اسکرول بی نهایت توسط مهندس آزا راسکین در سال 2006 ایجاد شد و بعدتر توسط Paul Irish اصلاح شد و به یک افزونه جاوا اسکریپت توسعه یافت. گفتنی است که ایده این ویژگی (که اسکرول بی پایان، بارگذاری تنبل و پیمایش مداوم نیز نامیده می‌شود) با هدف حل مشکلات صفحه‌بندی ایجاد شد.

با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند به جای کلیک کردن در صفحات، به طور یکپارچه در پست‌ها یا مقالات حرکت کنند. در مقایسه با مدل‌های صفحه‌بندی سنتی، این نوع پیمایش نیاز به کلیک روی صفحه را از بین می‌برد و محتوا را به صورت لیست در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

infinite scroll که در ابتدا برای ارائه یک تجربه لذت‌بخش برای کاربران در نظر گرفته شده بود، در حال حاضر نقاط مثبت و منفی بسیاری به همراه دارد که اگر بخواهید در سایت و اپلیکیشن خود از آن استفاده کنید حتما باید آن‌ها را در نظر بگیرید. 

infinite scroll

مزایای اسکرول بی نهایت

اسکرول بی نهایت مزایای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که عبارتند از:

 

    • تعامل کاربران را افزایش می‌دهد

    • به کاربران فرصتی برای کشف محتوا می‌دهد

    • تجربه‌ای فراگیر را ارائه می‌دهد

    • طراحی مدرن و پویا دارد

1. مشاهده محتوای بیشتر

مزیت بزرگ دیگر این است که infinite scroll به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی محتوای بیشتری را بدون پیمایش به صفحه جدید رویت کنند. در حالت عادی، ممکن است کاربران قبل از کلیک کردن روی صفحه یا بخش جدید، قسمت محدودی از سایت را ببینند.

با این حال، با اسکرول بی نهایت، محتوا به صورت پویا بارگیری می‌شود، این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران به راحتی بتوانند به محتوای جدید در حین پیمایش بی پایان در صفحه دسترسی داشته باشند.

2. تجربه کاربری بهتر

این طراحی تجربه کاربری بهتری را فراهم می‌کند. با اسکرول بی نهایت، کاربران می‌توانند آزادانه و بدون وقفه به محتوا نگاه کنند. 

3. جذابیت بصری

اسکرول بی نهایت با ایجاد طراحی مدرن و پویاتر، جذابیت بصری سایت شما را افزایش می‌دهد، این در حالی است که مدل صفحه بندی سایت باعث می‌شود یک وب سایت ثابت به نظر برسد،  به طور کلی طراحی اسکرول بی نهایت حس حرکت و پویایی را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود کاربران رفتار تعاملی با سایت برقرار کنند.

معایب اسکرول بی نهایت

در حالی که اسکرول بی نهایت مزایای زیادی دارد، اما بدون اشکال هم نیست. در اینجا برخی از معایب احتمالی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید، از جمله موارد زیر:

 

    • ممکن است جستجو برای اطلاعات خاص دشوار باشد

    • دسترسی به پاورقی و قسمت پایانی سایت چالش‌برانگیز شود

    • می‌تواند بر سئو اثر منفی بگذارد

    • ممکن است حواس کاربران را از هدف اصلی آنها منحرف کند

1. مشکل در یافتن محتوای خاص

یکی از اشکالات اسکرول بی نهایت این است که می‌تواند یافتن بخش‌های خاصی از محتوا را برای کاربران دشوارتر کند. برخلاف صفحه‌بندی، اسکرول بی‌پایان از کاربران می‌خواهد تا زمانی که چیزی را بیابند، به طور مداوم در محتوا پیمایش کنند. بسته به مخاطبان شما، این امر می‌تواند برای کاربرانی که در جستجوی اطلاعات خاص هستند ناخوشایند باشد، به طور کلی infinite scroll می‌تواند ناوبری را دشوار می‌کند.

علاوه بر این، اگر کاربران از بخشی از محتوای مورد علاقه خود دور شوند، این امر آنها را مجبور می‌کند تا در تمام محتوای قبلی به عقب بروند تا دوباره آن را پیدا کنند. 

2. چالش در رسیدن به پاورقی 

یکی دیگر از نقاط ضعف احتمالی infinite scroll این است که رسیدن به پاورقی وب سایت را برای کاربران دشوار می‌کند. در طراحی سنتی وب سایت، فوتر حاوی اطلاعات مهمی مانند جزئیات تماس، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و پیوندهایی به منابع دیگر است. بنابراین یک اسکرول بی‌نهایت باعث می‌شود کاربران برای رسیدن به انتهای سایت برای مدت‌های طولانی‌تری اسکرول کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر کاربران سعی در دسترسی به این اطلاعات مهم دارند، این امر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. از این جهت ممکن است سایت شما را ترک کنند و به جای دیگری بروند.

3. طولانی شدن زمان بارگذاری

شاید بزرگترین ایراد از دیدگاه UX در مورد infinite scroll این باشد که وب سایت‌های اسکرول بی نهایت می‌توانند زمان بارگذاری بسیار طولانی داشته باشند. این در حالی است که برخی از دستگاه‌ها فضای کافی برای بارگیری سریع همه صفحات یک صفحه با اسکرول بی‌نهایت را ندارند.

4. احتمال پرت شدن حواس کابران

مشکل آخر infinite scroll این است که می‌تواند حواس کاربران را پرت کند. با یک استفاده از اسکرول بی پایان محتوا، کاربران ممکن است بدون فکر در حال پیمایش باشند و هدف اصلی خود را برای بازدید از سایت از دست بدهند. این امر می‌تواند برای برخی مشکل‌ساز باشد، زیرا ممکن است به دلیل بار بیش از حد اطلاعات به جستجوی وب‌سایت دیگری سوق پیدا کنند.

تاثیر infinite scroll (اسکرول بی نهایت) بر سئو 

به طور کلی infinite scroll می‌تواند هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی بر سئو سایت داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده از این افزونه در مورد این دو تاثیر به خوبی اطلاعات کسب کنید:

نرخ پرش را کاهش می‌دهد

یکی از مزایای برتری که با اسکرول بی نهایت دریافت خواهید کرد، پتانسیل افزایش تعامل کاربر و زمان صرف شده در سایت است. این تکنیک طراحی به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون کلیک کردن در جای دیگر، سایت شما را به صورت یکپارچه مرور کنند. 

از آنجایی که کاربران زمان بیشتری را در وب سایت یک کسب و کار می‌گذرانند، این کار برای کاهش نرخ پرش موثر است، زیرا کاربران برای مدت طولانی‌تری در سایت می‌مانند. از این جهت به دلیل تعامل بیشتر و افزایش زمان صرف شده در سایت، می‌توانید به رتبه‌های بالاتر دست یافته و به هدف جلب رضایت بیشتر کاربران نزدیک شوید.

تاثیر منفی بر سئو و نمایه سازی سایت

ممکن است فکر کنید که درگیر نگه داشتن کاربران در یک صفحه برای سئو خوب است، اما باید بدانید که خزنده‌های گوگل فقط یک صفحه شما را رصد می‌کنند و زمانی که صفحه شما با اسکرول بی نهایت تنظیم شده باشد، خزنده پایین نمی‌آید. این بدان معناست که ربات‌ها تعداد زیادی محتوا را از دست می‌دهند، از این جهت رتبه‌بندی رفتار کاربر  با ایجاد صفحه اسکرول بی نهایت دشوار خواهد بود. 

نهایت اسکرول بی نهایت می‌تواند بر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و نمایه سازی شما تأثیر منفی بگذارد. 

infinite scroll

چه زمانی باید از اسکرول بی نهایت استفاده کرد؟

در حالی که اسکرول بی نهایت دارای اشکالاتی است، اما در موارد خاص می‌تواند یک انتخاب طراحی بسیار موثر باشد. بسته به وب سایت شما، این طراحی در صورتی بهترین است که حجم زیادی از محتوایی داشته باشید که آن‌ها را به طور منظم به روز می‌کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک سایت خبری دارید، ممکن است مخاطبان شما دوست داشته باشند که بتوانند به راحتی در حجم زیادی از محتوا حرکت کنند.

موقعیت دیگری که infinite scroll می‌تواند مفید باشد، برای وب سایت‌هایی با صفحات بصری یا تعاملی است. از آنجایی که این طراحی تجربه‌ای همه جانبه ایجاد می‌کند، کاربران می‌توانند تصاویر یا محصولات بسیاری را بدون بارگیری مجدد صفحه مشاهده کنند.

در نهایت، تصمیم به استفاده از اسکرول بی نهایت به عهده شما خواهد بود. با این حال، بهتر است تصمیم خود را بر اساس در نظر گرفتن دقیق اهداف و مخاطبان سایت خود قرار دهید.

فعال یا غیرفعال کردن Infinite Scroll

برای روشن یا خاموش کردن Infinite Scroll:

    • به داشبورد وب سایت خود وارد شوید.

    • به Settings → Writing (یا Jetpack → Settings → Writing در صورت استفاده از WP-Admin) بروید.

    • به بخش «Theme enhancements» بروید.

    • سوئیچ را برای «Infinite scroll» روشن یا خاموش کنید.

لیست بهترین افزونه‌های اسکرول بی نهایت برای وردپرس

    • JetPack

    • Ajax Load More

    • Catch Infinite Scroll

    • Load More Products for WooCommerce

    • YITH Infinite Scroll

ایجاد اسکرول بی نهایت با استفاده از کد نویسی

گفتنی است که برخی از قالب‌ها از ویژگی پیمایش بی نهایت در وردپرس به صورت پیش فرض پشتیبانی می‌کنند، اما در صورتی که این قابلیت برای شما در دسترس نباشد می‌توانید از روش کد نویسی این قابلیت را به سایت خود اضافه کنید. 

توجه داشته باید که ابتدا باید کد زیر را به فایل function.php اضافه کنید:

12345678 function mytheme_infinite_scroll_init() {add_theme_support( ‘infinite-scroll’, array(‘container’ => ‘content’,‘render’ => ‘mytheme_infinite_scroll_render’,‘footer’ => ‘wrapper’,) );}add_action( ‘init’, ‘rootdip_infinite_scroll_init’ );

در ادامه باید تابعی برای Render Parameter تنظیم کنید. به وسیله این تابع ارسال‌های جدید برای اسکرول بی‌نهایت بارگیری خواهد شد. کدی زیر را به فایل function.php قالب خود اضافه کنید.

1234 function mytheme_infinite_scroll_render(){get_template_part( ‘loop’ );}

انتخاب بین اسکرول بی نهایت و صفحه بندی

تصمیم بین Infinite Scroll و Pagination تا حد زیادی به ماهیت محتوا و اهداف خاص کاربر بستگی دارد:

    • Infinite Scroll برای وب‌سایت‌های بصری، مانند پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، گالری‌های تصویر یا فیدهای خبری که در آن کاربران به دنبال آخرین محتوا هستند و از تجربه مرور مداوم استقبال می‌کنند، بسیار مناسب است.

    • از سوی دیگر، صفحه بندی برای محتوایی که کاربران ممکن است بخواهند به آن ارجاع دهند یا زمانی که نیاز به کنترل بر محتوا ضروری باشد، مانند نتایج جستجو یا مقالات طولانی، بهترین گزینه است.

 یادداشت پایانی

هر دو Infinite Scroll و Pagination تکنیک‌های ارزشمندی برای ارائه لیست‌های طولانی از محتوا هستند. انتخاب بین این دو باید بر اساس زمینه وب سایت یا برنامه شما، نوع محتوا و رفتار کاربر باشد. با درک مزایا و معایب هر روش، می‌توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید که با اهداف تجربه کاربری شما همسو باشد و اطمینان حاصل کنید که کاربران شما از یک تجربه مرور یکپارچه و جذاب لذت می‌برند.

به طور کلی، اسکرول بی نهایت می‌تواند یک ویژگی قدرتمند برای ایجاد یک تجربه جذاب و یکپارچه در وب سایت شما باشد. پیمایش بی‌پایان می‌تواند تعامل کاربر را افزایش دهد.

با این حال، مانند هر انتخاب دیگری برای طراحی سایت، ممکن است نکات منفی در آن وجود داشته باشد که باید به دقت در نظر بگیرید. 

مزایا و معایب اسکرول بی نهایت را به دقت بسنجید و در نظر بگیرید که چگونه با استراتژی کلی وب سایت شما مطابقت دارد. از این رو می‌توانید تصمیمات آگاهانه ای بگیرید که تعامل کاربر را به حداکثر می‌رساند و باعث موفقیت کسب و کار شما می‌شود.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

اخبار و مقالات

پارک دامنه

پارک دامنه چیست؟

زمانی که برای خرید هاست اقدام می‌کنید یکی از خدماتی ...

زیردامنه

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که شرکت‌های ارائه ...

بهترین cdn

معرفی cdn ایرانی و خارجی

عملکرد و امنیت وب سایت دو جنبه اصلی توسعه وب ...

ادان دامین

ادان دامین چیست؟

با ادان دامین (Addon Domain) می‌توانید بدون نیاز به خرید ...

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است