ادان دامین

ادان دامین چیست؟

با ادان دامین (Addon Domain) می‌توانید بدون نیاز به خرید هاست مجزا دامنه دیگری را به هاست موجود متصل کنید. در واقع می‌توانید تنها با یک هاست چندین دامین را مدیریت کنید.

اگر به تازگی به فکر گسترش کسب و کار در فضای آنلاین افتاده‌اید، احتمالا با قیمت‌های متفاوت و گاها زیاد برای راه‌اندازی سایت مواجه شده باشید. یکی از هزینه‌های که باید در نظر داشته باشید هزینه‌های مربوط به خرید هاست است. برای افرادی که می‌خواهند چندین سایت را مدیریت کنند خرید هاست مجزا می‌تواند هزینه زیادی را به آن‌ها تحمیل کند از این رو خدمات ادان دامین می‌تواند راه میانبری برای کاهش هزینه‌های پیش رو باشد. 

در ادامه این نوشتار قصد داریم توضیحات کامل و کاربردی در خصوص ادان دامین Addon Domain ارائه دهیم که می‌تواند در مسیر راه‌اندازی آن بسیار کمک کننده باشد. 

ادان دامین

ادان دامین (Addon Domain) چیست؟

دامنه افزودنی یا ادان دامین از خدماتی است که سرویس‌های میزبانی وب سایت ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر شما می‌توانید از مرکز خرید هاست بخواهید این خدمات را برای شما قابل اجرا کنند. برای تعریف ادان دامین از مثال استفاده می‌کنیم تا قابل درک باشد.

تصور کنید که دامنه‌ای به نام sitezoom.com خریداری کرده‌اید که یک سایت فروشگاهی است. در کنار این سایت قصد دارید دامین دیگری با محتوای مشابه یا غیر مشابه داشته باشید که نام آن webnegah.com است. زمانی می‌خواهید هر دو این سایت‌ها را به وسیله یک هاست مدیریت کنید، می‌توانید از ادان دامین استفاده کنید. 

برای استفاده از این قابلیت ابتدا بایدنام دامین اصلی خود یعنی  sitezoom.com را به هاست معرفی می‌کنید و در مرحله بعد دامنه افزودنی خود به نام webnegah.com را به آن متصل کنید. 

به عبارت دیگر ادان دامین نوعی دامنه است که توسط همان هاستی که دامنه اصلی از آن استفاده می‌کند اداره می‌شود و می‌تواند محتوای متفاوت با دامنه اصلی داشته باشد. توجه داشت باشید که ادان دامین یک سایت مجزا است و از طریق پنل میزبانی می‌توان آن را به دامنه اصلی اضافه کرد که با ایجاد آن یک پوشه در دایرکتوری به نام Public-html ایجاد خواهد شد. با ایجاد ادان دامین یک زیر دامنه یا ساب دامین به دامنه اصلی ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است که محتوای ایجاد شده روی ادان دامین به پوشه‌ای به نام Add-on Domain منتقل می‌شود که یک محتوای منحصر به فرد خواهد بود.

ادان دامین

کاربرد ادان دامین چیست؟

همانطور که اشاره شد در زمان خرید یک اکانت هاستینگ می‌توانید تنها یک دامین را روی آن نصب و استفاده کنید. اما اگر مراکزی که از آن خدمات هاستینگ دریافت کرده باشید خدمات ادان دامین را ارائه دهد می‌توانید با استفاده از یک هاست یک دامنه افزودنی را نیز داشته باشید و هر دو سایت را روی یک هاست مدیریت کنید. شاید این سوال برای شما مطرح شود که ادان دامین چه کاربردی دارد و در چه مواقعی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؟

  • با ایجاد ادان دامین می‌توانید روی یک حساب میزبانی وب چندین سایت ایجاد کنید و به طور جداگانه به وسیله ایجاد پوشه‌های مجزا برای هر دامنه سایت‌های خود را مدیریت کنید. 
  • ادان دامین‌ها امکان ایجاد زیر دامنه‌ها را دارند و به افراد کمک می‌کنند بدون نیاز به ایجاد سایت جدید دامنه جدید را راه اندازی کنند که مختص به یک پروژه خاص است. 
  • ممکن است نیاز باشد قبل از ایجاد دامنه اصلی یک سایت تستی را بسازید. در این موقع ادان دامین می‌تواند گزینه خوبی باشد تا با آن یک سایت تستی را راه‌اندازی کنید. شما می‌توانید بعد از ایجاد سایت تستی به راحتی آن را حذف کنید. 

آموزش ایجاد ادان دامین در دایرکت ادمین

برای ایجاد ادان دامین در دایرکت ادمین باید مراحل زیر را طی کنید:

راهنمای وارد کردن اطلاعات:

  • Domain: نام دامنه را وارد کنید (توجه داشته باشید که نام دامنه نباید با «www» یا «http» یا «https» شروع شود).
  • Bandwidth: منظور اضافه کردن محدوده پهنای باند برای دامنه است؛ شما می‌توانید گزینه Same as the Main انتخاب کنید تا محدودیت پهنای باند مانند حساب اصلی (تمام پهنای باند) تنظیم شود.
  • Disk Usage: منظور محدودیت فضای دیسک برای دامنه اضافه‌شده است. شما می‌توانید Same as the Main را انتخاب کنید تا محدودیت فضای دیسک مانند حساب اصلی (تمام فضای دیسک) تنظیم شود.
  • Options: دسترسی دامنه به بخش SSL و دسترسی CGI و دسترسی PHP در این بخش مشخص می‌شود که می‌توانید بنا بر نیاز خود هر کدام را انتخاب کنید. 
ادان دامین

آموزش ایجاد ادان دامین در سی پنل

برای ایجاد ادان دامین در سی پنل باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وارد کنترل پنل شوید
  • در قسمت Domains گزینه  Addon Domains را انتخاب کنید.
  • سپس نام دامنه انتخابی را اضافه کنید. ( نیاز به نگارش  «www» یا «http://»  در نام دامنه نیست)
  • در بخش  Subdomain و Document Root می‌توانید مقادیر مورد نظر را وارد کنید، اما پیشنهاد می‌شود اگر مقادیر خاصی را در نظر دارید بگذارید مقادیر پیش فرض همانطور باقی بمانند. در این قسمت می‌توانید پوشه ادان دامین را تغییر دهید. برای این کار می‌توانید نام دایرکتوری را در Document Root وارد کنید. 

راهنمای ایجاد ادان دامین در سی پنل:

  • در صورتی که ادان دامین شما تکراری باشد باید یک ساب دامین برای آن دامنه ایجاد کنید که این کار را می‌توانید از طریق سی پنل،  Domains و Subdomains انجام دهید.
  • اگر می‌خواهید دامنه افزودنی شما با یک نام کاربری با پسوندهای متفاوت باشد می‌توانید به صورت دستی نام کاربری را در کادر Subdomains ایجاد کنید. 

یادداشت پایانی 

در این مطلب اشاره کردیم که ادان دامین می‌تواند به شما این امکان را دهد تا در کنار دامین اصلی خود دامنه‌ای مجزا با محتوای متفاوت داشته باشید و هر دو دامنه را با یک هاست مدیریت کنید. ایجاد ادان دامین می‌تواند از طریق سی پنل یا دایرکت ادمین انجام شود و ایجاد آن در هر دو صورت بسیار آسان است که در این مقاله توضیح داده شد. 

شما می‌توانید با قابلیت ادان دامین هزینه مدیریت چندین سایت را کاهش دهید و تنها با پرداخت هزینه یک هاست چندین وب سایت با محتوای مجزا را مدیریت کنید. 

اخبار و مقالات

پارک دامنه

پارک دامنه چیست؟

زمانی که برای خرید هاست اقدام می‌کنید یکی از خدماتی ...

زیردامنه

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که شرکت‌های ارائه ...

بهترین cdn

معرفی cdn ایرانی و خارجی

عملکرد و امنیت وب سایت دو جنبه اصلی توسعه وب ...

ادان دامین

ادان دامین چیست؟

با ادان دامین (Addon Domain) می‌توانید بدون نیاز به خرید ...

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است