پارک دامنه

پارک دامنه چیست؟

زمانی که برای خرید هاست اقدام می‌کنید یکی از خدماتی که به شما پیشنهاد داده خواهد شد خرید پارک دامنه یا دامنه جانشین است. برای درک بهتر پارک دامین ابتدا باید دامنه اصلی را به خوبی بشناسید، از این جهت در ادامه تعریفی کلی از دامنه اصلی ارائه خواهیم داد و تفاوت آن با پارک دامین یا دامنه جانشین را توضیح خواهیم داد. در این مقاله در خصوص پارک دامین مزایا، معایب و نحوه استفاده از آن توضیحاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم. 

پارک دامنه یا دامنه جانشین چیست؟

همانطور که اشاره کردیم برای شناخت بهتر پارک دامنه نیاز است ابتدا درباره دامنه اصلی اطلاعاتی را به دست آورید. دامنه اصلی در واقع همان دامنه‌ای است که کاربران شما را با آن می‌شناسند. دامنه اصلی آدرس اصلی سایت شما به شمار می‌آیند که می‌توانید برای شناسایی خود آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

اما پارک دامنه یا دامنه جانشین دامنه‌ای است که است که بدون تغییر URL می‌توان دسترسی دیگری به دامنه اصلی ایجاد کند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه با مثال توضیح خواهیم داد. تصور کنید نام سایت شما sitezoom.com است. این نام به عنوان دامنه اصلی شناخته می‌شود و دامنه‌های sitezoom.ir  و sitezoom.net یا نام‌های مشابه می‌توانند به عنوان پارک دامین شناخته شوند. از این رو اگر کاربران یکی از پارک دامنه‌ها را به اشتباه سرچ کند به دامنه اصلی متصل خواهند شد. استفاده از پارک دامنه باعث می‌شود بازدید سایت اصلی بیشتر شود، اما این تنها مزیت پارک دامنه نیست و در ادامه توضیحات بیشتری را در خصوص مزایای آن خواهید خواند.

توجه داشته باشید که پارک دامین یا دامنه جانشین را با نام Alias نیز می‌شناسند. بنابراین اگر با این نام مواجه شدید باید بدانید منظور همان پارک دامنه است. 

پارک دامنه را می‌توان به درب‌های منتها به یک سالن تعبیر کرد. هر یک از درب‌ها که یک دامنه جانشین به شمار می‌آیند در نهایت به یک سالن ختم می‌شوند که آن همان دامنه اصلی است. شاید این سوال برای شما مطرح شود که چرا باید از پارک دامنه استفاده کرد؟ آیا پارک دامنه باعث گمراهی کاربران خواهد شد یا ترافیک سایت با دامنه اصلی را بیشتر خواهد کرد؟

مزایای استفاده از پارک دامنه 

حال که با چیستی پارک دامین یا دامنه جانشین آشنا شدید می‌خواهیم در مورد کاربرد و مزایای آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم:

ایجاد ترافیک و بازدید بیشتر سایت اصلی 

واضح است که با ساخت پارک دامین می‌توانید به جای یک دامنه اصلی کسب و کار خود را با دامنه‌های زیادی معرفی کنید و این یعنی شانس بازدید بیشتر.  به عبارت دیگر زمانی که از پارک دامین استفاده می‌کنید این امکان برای شما فراهم می‌شود که چندین دامنه را با محتوای یکسان به یک هاست متصل کنید. باید در نظر داشته باشید که دامنه جانشین به طور کامل مشابه سایت اصلی است و محتوایی که به کاربر نشان می‌دهد درست همان محتوای درج شده در دامنه اصلی است با این تفاوت که آدرس ورود به سایت متفاوت خواهد بود. 

یکی دیگر از مزیت‌های ساخت دامنه جانشین این است که می‌توان ایمیل‌های متفاوتی از هر دامین ایجاد کرد. در این صورت می‌توان در بخش ایمیل در کنترل پنل میزبانی آدرس جدید با دامنه جانشین را ایجاد کرد. در این صورت دریافت کننده ایمیل‌ها صندوق ورودی دامنه اصلی خواهد بود با این تفاوت که میل دامین ارسال کننده و دریافت کننده متفاوت و متناسب با آدرس پارک دامین است. 

برخی اوقات خرید دامین جانشین با هدف ایجاد ترافیک در دامنه اصلی انجام می‌شود. برای مثال زمانی که دامین شما با نام sitezoom.com خریداری شده باشد این احتمال وجود دارد که کاربران را به اشتباه نام سایت را sitezoom.ir  و sitezoom.net سرچ کنند، برای اینکه بتوان این کاربران را به سایت اصلی هدایت کرد بهترین کار این است که هر دو این پارک دامین را نیز خریداری و به دامنه اصلی متصل کرد تا در صورت سرچ آن‌ها کاربران به سمت دامنه اصلی هدایت شوند .

جلوگیری از کلاهبرداری 

از دیگر دلایلی که افراد را به خرید دامنه جانشین ترغیب می‌کند این است که با خرید دامنه مشابه امکان کلاهبرداری را کاهش می‌یابد. برای مثال اگر سایت اصلی شما با نام sitezoom.com شروع به کار کند. تلاش می‌کنید با ایجاد اعتبار کاربران را به استفاده از خدمات خود ترغیب کنید. حال در نظر بگیرید که از پارک دامنه استفاده نکرده باشید و دامنه سایت شما با پسوند‌های متفاوت قابل خریداری برای افراد دیگر باشد. در این صورت کلاهبرداران می‌توانند با ایجاد سایت‌های مشابه در روند اعتمادسازی شما اختلال ایجاد کنند، به این صورت که کاربرانی که به اشتباه وارد سایت‌های مشابه می‌شوند به دلیل دریافت نکردن خدمات مناسب نسبت به برند شما بدبین خواهند شد. 

علاوه بر این اگر در همان ابتدای خرید دامین اصلی پارک دامین‌ها را خریداری نکنید ممکن است با ارزشمند شدن دامین اصلی شما پارک دامین‌ها توسط افراد دیگر خریداری شود و در صورتی که بخواهید آنها خریداری کنید مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف شوید. 

علاوه بر این کلاهبرداران می‌توانند با ربودن ترافیک اصلی، اعتبار برند شما را خدشه‌دار کنند. 

کاهش اشتباهات کاربران 

همانطور که اشاره شد ممکن است کاربران نام دامین شما را به اشتباه سرچ کنند و وارد سایت دیگری شوند یا در مواقعی که پارک دامین خریداری نشده باشد با دامنه خالی مواجه شوند. از این رو با خرید دامین جانشین می‌توانید این دست کاربران را به سمت سایت اصلی هدایت کنید. 

پارک دامنه

فرق پارک دامنه و ریدایرکت

همانطور که اشاره شد تفاوتی بین پارک دامین و Domain Alias وجود ندارد و وظیفه هر دو نمایش محتوای یکسان دامنه اصلی با استفاده از دامنه جانشین است. لازم به ذکر است که در این روش آدرس URL  تغییر نخواهد کرد. اما آیا پارک دامین با ریدایرکت متفاوت است؟

برای درک بهتر با مثال شروع می‌کنیم؛ تصور کنید نام سایت شما sitezoom.com است و شما دامین پارک دامنه را sitezoom.net انتخاب می‌کنید. در این صورت اگر در مروگر خود sitezoom.net را وارد کنید بدون تغییر در URL محتوای سایت sitezoom.com نمایش داده خواهد شد این در حالی است که در آدرس sitezoom.net قرار دارد.

اما در مورد ریدایکت زمانی که sitezoom.net تایپ شود پس از مدتی URL در مرورگر با نام sitezoom.com نشان داده خواهد شد.

آموزش پارک دامنه در سی پنل

برای اینکه بتوانید برای ثبت پارک دامین از طریق سی پنل اقدام کنید باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا از طریق مرورگر خود وارد yoursite.com/cpanel شوید. 
  • به بخش Aliases در بخش Domains بروید. ( توجه داشته باشید که منظور از Aliases همان دامین جانشین است)
  • سپس در بخش Create a New Alias یک نام مستعار برای دامنه اصلی خود انتخاب کنید و سپس گزینه  Add را انتخاب کنید. 
  • در این لحظه پارک دامین برای دامنه اصلی شما ثبت شده و بعد از 15 دقیقه می‌توانید نصب آن را چک کنید.

*مهم: نکته که در اینجا به آن توجه کنید این است که برای پارک دامنه باید دی ان اس‌های  دامنه روی هاست تنظیم شده باشند. 

آموزش پارک دامنه در دایرکت ادمین

  • برای ایجاد پارک دامین در دایرکت ادمین مراحل زیر را طی کنید:
  • ابتدا وارد پنل دایرکت ادمین هست شوید.
  • روی گزینه Domain Pointers کلیک کنید.

در نهایت می‌توانید دامین مورد نظر خود را پارک کنید. توجه داشته باشید قبل از پارک دامین باید دی ان اس‌های  هاست روی دامین قرار گیرد تا بتوانید از هر دو دامین استفاده کنید. 

پارک دامنه

یادداشت پایانی

با توجه به مطالبی که در این مقاله ارائه شد ثابت شد که داشتن پارک دامین یا دامنه جانشین می‌تواند موجب افزایش بازدید دامین اصلی و در نهایت رشد کسب و کار شود. نکته‌ای که حین استفاده از پارک دامین باید به آن توجه داشته باشید این است در پسوندهای دامنه (TLD) را طوری انتخاب کنید که از نظر املایی مشابه دامین اصلی باشند، چراکه با این کار اگر دامین به اشتباه تایپ شود کاربر به دامین اصلی منتقل خواهد شد، در نتیجه ترافیک و پس از آن رتبه سایت بهبود پیدا می‌کند. 

اخبار و مقالات

پارک دامنه

پارک دامنه چیست؟

زمانی که برای خرید هاست اقدام می‌کنید یکی از خدماتی ...

زیردامنه

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که شرکت‌های ارائه ...

بهترین cdn

معرفی cdn ایرانی و خارجی

عملکرد و امنیت وب سایت دو جنبه اصلی توسعه وب ...

ادان دامین

ادان دامین چیست؟

با ادان دامین (Addon Domain) می‌توانید بدون نیاز به خرید ...

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است