cdn

cdn ( سی دی ان ) چیست؟

بسیاری از افراد فعال در حوزه وب‌سایت اعتقاد دارند شباهت بسیاری بین Content Delivery Network) CDN) و دستگاه خودپرداز وجود دارد. فرض کنید در کل شهر یا کل کشور صرفا یک بانک و خودپرداز وجود داشت و پول شما در آن بانک بود. شما اگر می‌خواستید برداشت وجه انجام دهید باید زمان زیادی صرف می‌کردید تا به بانک مورد نظر برسید اما اگر تعداد زیادی بانک و خودپرداز در سراسر شهر یا کشور وجود داشته باشد به هیچ وجه شما با چنین مشکلاتی مواجه نخواهید بود و در کوتاه‌ترین فرصت ممکن می‌توان به هدف خود برسید.

سی دی ان هم دقیقا همین نقش را بین کاربران و وب‌سایت‌ها و سرورهای آن‌ها ایفا می‌کند. می‌توان گفت cdn مجموعه‌ای از شبکه‌های متصل به یکدیگر است که کار انتقال و بارگذاری محتوا و متن‌ها و تصاویر را تا حد زیادی تسریع می‌کند. 

CDN چیست؟

CDN مخفف عبارت (Content Delivery Network) است. معنای اصطلاحی و رایج آن ببین فعالان این حوزه شبکه تحویل محتوا یا شبکه توزیع محتوا است. بسیاری از صفحات موجود در دنیای وب از حجم بالایی برخوردار هستند. مخصوصا صفحاتی که ویدیو و تصاویر زیاد و … دارند. اگر کلاینت یا درخواست کننده صفحه در جای نسبتا دوری نسبت به هاست یا سرور شما قرار گرفته باشد مدت زمان لود صفحه نسبتا بالا خواهد بود. از این رو  شبکه توزیع محتوا محتوای وب سایت باعث می‌شود محتوا در سرورهای CDN که به لحاظ جغرافیایی فاصله کمی از کاربر قرار دارند ذخیره شود تا با سرعت بیشتری به آن‌ها برسد.

مزایای CDN چیست؟

شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) مزایای زیادی را ارائه می‌دهند که عملکرد وب سایت را بهبود می‌بخشد و زیرساخت شبکه اصلی را پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، یک CDN می‌تواند وظایف زیر را انجام دهد:

زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهید

در صورتی که زمان بارگذاری صفحه بسیار کند باشد، موجب کاهش ترافیک سایت می‌شود. اما یک CDN می‌تواند با کاهش نرخ پرش افزایش زمانی را که کاربران در سایت شما است را به همراه داشته باشد.

کاهش هزینه‌های پهنای باند

هزینه‌های پهنای باند هزینه قابل توجهی است، زیرا هر درخواست ورودی، پهنای باند شبکه را مصرف می‌کند. CDN‌ها می‌توانند توسط کش و سایر بهینه‌سازی‌ها، موجب کاهش هزینه‌های میزبانی برای مالکان وب‌سایت شوند.

افزایش در دسترس بودن محتوا

افزایش تعداد بازدیدکنندگان در یک زمان مشخص یا خرابی سخت افزار شبکه از عواملی هستند که می‌توانند از کار افتادن وب سایت را به همراه داشته باشند. زمانی که صاحبان سایت از خدمات CDN استفاده می‌کنند می‌توانند ترافیک وب را مدیریت کرده و باعث کاهش بار روی سرورهای وب شوند. همچنین، لازم به ذکر است که در صورتی که یک یا چند سرور CDN آفلاین شوند، سرورهای عملیاتی جایگزین می‌توانند خدمات بدون وقفه ارائه دهند.

بهبود امنیت وب سایت

در حملات دیداس (DDoS) که مخفف Distributed Denial of Service است نوعی حمله سایبری اتفاق می‌افتد که در آن فرد مهاجم با ارسال حجم سنگینی از ترافیک اینترنتی به سمت هدف موجب اختلال یا از کار افتادن سایت می‌شود، این اقدام باعث می‌شود بازدیدکنندگان برای دسترسی به سایت با مشکل مواجه شوند. CDN‌ها می‌توانند با توزیع بار بین چندین سرور با کاهش جهش‌های ترافیکی تأثیر ترافیک بر سرور مبدا را کاهش دهند.

CDN چه محتوای اینترنتی می‌تواند ارائه دهد؟

یک شبکه تحویل محتوا (CDN) می‌تواند دو نوع محتوا ارائه دهد: محتوای ثابت و محتوای پویا.

محتوای ثابت

محتوای استاتیک داده‌های وب سایتی است که از کاربر به کاربر دیگر تغییر نمی‌کند. برای مثال تصاویر هدر وب سایت، آرم‌ها و سبک‌های فونت در همه کاربران یکسان باقی می‌مانند. داده‌های استاتیک نیازی به اصلاح، پردازش یا تولید ندارند و برای ذخیره سازی در CDN ایده‌آل هستند.

محتوای پویا

سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های گزارش‌ آب و هوا مونه‌هایی از محتوای پویا هستند که بنابر موقعیت مکانی کاربر، زمان ورود به سیستم یا ترجیحات او کاربر می‌توانند متغیر باشند.

cdn

CDN چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) به صورت ایجاد یک نقطه حضور (POP) یا گروهی از سرورهای لبه CDN در چندین مکان جغرافیایی است. 

ذخیره سازی در CDN به صورت زیر عمل می‌کند:

زمانی که یک بازدید کننده از راه دور جغرافیایی، اولین درخواست برای بازدید از محتوای سایت را ارسال می‌کند:

  • درخواست به سرور برنامه وب یا سرور اصلی منتقل می‌شود.
  • در مرحله بعد سرور مبدا پاسخ را برای بازدید کننده ارسال می‌کند. 
  • در همان زمان، یک کپی از پاسخ را به CDN POP که از نظر جغرافیایی نزدیک‌ترین به آن بازدیدکننده است ارسال خواهد شد.
  • سرور CDN POP کپی را به عنوان یک فایل کش ذخیره می‌کند.
  • در صورتی که بازدید کننده فعلی یا هر بازدید کننده دیگری اگر در آن مکان همان درخواست را داشته باشد، سرور ذخیره کننده، پاسخ را ارسال خواهد کرد.

انواع مشاغلی که از CDN سود می برند

هر کسب و کاری که آنلاین باشد می‌تواند از CDN بهره‌مند شود. در ادامه برخی از مشاغلی که از CDN‌ها استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • سایت‌های فروشگاهی: کسب و کارهایی که در این بخش فعالیت می‌کنند به CDN‌ها بسیار متکی هستند، چراکه محصولاتشان باید برای خرید 24/7 در دسترس باشند. لازم به ذکر است که شرکت‌هایی با آپتایم مداوم می‌توانند به مخاطبان گسترده‌تری خدمات‌رسانی کنند و اغلب نرخ حفظ مشتری بالاتری دارند. 
  • برگزارکنندگان دوره آموزش: برگزاری دوره‌های آنلاین در دهه گذشته به شدت افزایش یافته است. اکنون مردم از سراسر جهان می‌توانند بدون نیاز به ترک خانه در دوره‌های آنلاین شرکت کنند. بسیاری از این دوره‌ها دانشجویان را ملزم به پخش سخنرانی‌های صوتی و تصویری می‌کنند. استفاده از CDN تضمین می‌کند که شرکت کنندگان در هرکجای دنیا که باشند می‌توانند به راحتی در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند.
  • رسانه و سرگرمی: بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌های تبلیغاتی از خدمات پخش برای ارائه محتوا به کاربران استفاده می‌کنند. استفاده از CDN این فرآیند را بهبود می‌بخشد.

بازی آنلاین: بازی یکی از برنامه‌های کاربردی است که نه تنها به دلیل حجم عظیم داده‌ها و تراکنش‌ها، بلکه به دلیل وجود تعداد زیادی بازیکن به طور همزمان نیازمند استفاده از CDN‌ها است. به همین منظور شرکت‌های بازی باید سیستم‌های قوی با بیشترین سطح دسترسی، تحمل خطا و مقیاس پذیری را پیاده سازی کنند. این ویژگی‌های CDN برای اطمینان از دسترسی گیمرها به بازی‌ها در زمانی که می‌خواهند بازی کنند، ضروری هستند.

آیا استفاده از شبکه تولید محتوا برای ما ضروری است؟

هدف اصلی یک شبکه تحویل محتوا (CDN) کاهش تاخیر در ایجاد ارتباطات است. به دلیل ماهیت جهانی و پیچیده اینترنت، ترافیک ارتباطی بین وب سایت‌ها (سرورها) و کاربران آنها (مشتریان) باید در فواصل فیزیکی زیادی جابجا شود. لازم به ذکر است که این ارتباط نیز دو طرفه است و درخواست‌ها از مشتری به سرور می‌رود و پاسخ‌ها از سرور برمی‌گردند.

یک CDN با معرفی سرورهای واسطه بین مشتری و وب سایت، کارایی سایت را بهبود می‌بخشد. سرورهای CDN ترافیک وب به سرور وب و مصرف پهنای باند را کاهش می‌دهند و تجربه کاربری در اجرای برنامه‌ها را نیز بهبود می‌بخشند.

مشکلات سی دی ان

استفاده از CDN با چالش‌هایی نیز همراه است. مشکلات رایجی که ممکن است به وجود بیاید عبارتند از: تأخیر، از دست رفتن حافظه پنهان و خطاهای تحویل محتوا. این مشکلات می‌تواند به طور جدی بر عملکرد وب سایت و تجربه کاربری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تأخیر بالا می‌تواند منجر به کاهش زمان بارگذاری شود، کاربران را ناامید کند و به طور بالقوه باعث شود آنها سایت شما را ترک کنند.

فرق سی دی ان و هاست 

تفاوت کلیدی بین سی دی ان و هاست، تعداد سرورهای استفاده شده در آن‌ها است. میزبانی وب سنتی به یک سرور متکی است، در حالی که یک CDN از شبکه جهانی سرورهای لبه‌ای (edge servers) استفاده می‌کند که محتوا را از انواع میزبان‌های متصل به هم منتشر می‌کند.

تفاوت دیگر در میزان محتوایی است که هر مورد ارائه می‌دهد. هاست، 100درصد محتوای وب سایت بین کاربر توزیع می‌شود. به خاطر داشته باشید که اگر سرور در آن سوی دنیا قرار دارد، کاربر باید منتظر باشد تا داده‌ها از آن مکان بازیابی شوند. اما یک سی دی ان، نه 100درصد محتوا بلکه اکثریت آن را ارائه می‌دهد، (خواه آن محتوا ثابت باشد یا پویا). این ویژگی به طور چشمگیری زمان دانلود را کاهش می‌دهد به طوری که هر چه سرور CDN به بازدید کننده وب نزدیکتر باشد، محتوا سریعتر دانلود می‌شود.

cdn

سوالات متداول در مورد سی دی ان

آیا CDN یک وب سرور است؟

CDN‌ها شبکه‌هایی از سرورها هستند که برای توزیع داده‌ها در مناطق بزرگ طراحی شده‌اند. آنها جایگزینی برای وب سرور نیستند، اما از جهاتی با ظرفیت مشابه عمل می‌کنند.

آیا باید از CDN استفاده کنیم؟

استفاده از CDN توصیه می‌شود. تقریباً در تمام کسب و کارهای آنلاین، استفاده از CDN به عنوان یک منبع قوی برای پشتیبانی از وب سرور عمل می‌کند. سی دی ان ها به افزایش عملکرد، کاهش مصرف پهنای باند و همچنین به بارگذاری سرور کمک می‌کنند.

چرا CDN سریعتر است؟

CDN‌ها با ذخیره محتوای ثابت در مکان‌های مختلف در سراسر جهان کار می‌کنند. هنگامی که درخواستی انجام می‌شود، CDN ابتدا با ارائه داده‌هایی که از نزدیک‌ترین مکان به محل درخواست در اختیار دارد، پاسخ می دهد. این کار به کاهش زمان پاسخ کمک می‌کند.

هدف CDN چیست؟

هدف CDN‌ها افزایش سرعت ارائه داده‌ها به کاربران است.

آیا CDN امن است؟

اگرچه سرورهای CDN به طور کلی امن هستند، اما استفاده از آنها برای انتقال داده‌های حساس می‌تواند خطرناک باشد. برای موقعیت‌هایی که امنیت داده‌ها حیاتی است، استفاده از سرورهای CDN خصوصی به جای عمومی توصیه می‌شود.

اخبار و مقالات

پارک دامنه

پارک دامنه چیست؟

زمانی که برای خرید هاست اقدام می‌کنید یکی از خدماتی ...

زیردامنه

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که شرکت‌های ارائه ...

بهترین cdn

معرفی cdn ایرانی و خارجی

عملکرد و امنیت وب سایت دو جنبه اصلی توسعه وب ...

ادان دامین

ادان دامین چیست؟

با ادان دامین (Addon Domain) می‌توانید بدون نیاز به خرید ...

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است